Avrupa Birliğinde satılan tüm lastikler zorunlu lastik etiketine tabidir. 1 Mayıs 2021 tarihinden itibaren geçerli olacak yeni AB Lastik Etiketleme programı ağır vasıta lastikleri dahil, lastikler hakkında kapsamlı bilgiler sunuyor. Lastik Etiketi, lastiğin performansını etkileyen üç önemli faktör ile ilgili güvenilir ve karşılaştırmalı bilgiler veriyor. Bunlar yuvarlanma direncine bağlı olarak yakıt verimliliği, ıslak zeminde yol tutuşu ve gürültü seviyesi. İlave piktogramlar ise lastiğin karlı veya buzlu yol koşullarına uygunluğunu gösteriyor.
Yeni etiketleme programı binek, otobüs ve kamyon lastiklerini kapsıyor. Yeni AB Lastik Etiketleme yönetmeliği hakkında daha ayrıntılı bilgi almak için resmi AB Komisyonu web sayfasını ziyaret edebilirsiniz.
AB etiketi ve piktogramlarını anlamak, sürücülerin veya filo yöneticilerinin yol güvenliği, düşük CO2 emisyonu ve sürücülerin daha fazla yakıt tasarrufu yapabilmesi konusunda bilinçli olarak karar vermelerine yardımcı oluyor.
Yakıt tasarrufunun ve yol güvenliğinin büyük oranda yol ve hava şartlarına ve araç tipine bağlı olduğunu lütfen göz önünde bulundurun.
Islak yol tutuşu, güvenli bir sürüş için lastiğin sahip olması gereken en önemli özelliklerden biridir. Etiket üzerinde yer alan ve ıslak zeminde yol tutuş performansını gösteren derelecenlendirme A sınıfından başlayarak E sınıfında son bulur.
Lastik hareket ederken yaşanan enerji kaybı yuvarlanma direncine bağlıdır. Yuvarlanma direncine bağlı olarak da yakıt verimliliği A sınıfından (en iyi yakıt ekonomisini gösteren) E sınıfına kadar değişiklik gösterir. Bunun nedeni, düşük yakıt tüketiminin aracın ve özellikle ağır hizmet tipi araçların karbon ayak izi üzerinde olumlu bir etkiye sahip olmasıdır.
Lastik tarafından üretilen dış gürültüdür ve desibel cinsinden ölçülür. Etikette ne kadar çok siyah çubuk gösteriliyorsa lastik o kadar gürültülüdür.
Standart etikete ek olarak, gerektiğinde ağır karlı hava koşulları (3PMSF) ve buzlu yol tutuşunu ifade etmek için (sadece binek ve C1 lastikleri) piktogramlar kullanılabilir.
Karlı yol tutuşu piktogramı (3PMSF), tespit edilen kış şartlarında test edilen ve ağır kar performansını karşılayan kış ve dört mevsim lastiklerinde yer alacak.
Diğer yandan, buzlu yol tutuşu piktogramı (3PMSF), tespit edilen buzlu yol tutuşu testinde üstün performans sergileyen kış lastiklerinde yer alacak. Buzla veya karla kaplı zeminler için özel olarak tasarlanan bu lastikler, yalnızca sert iklim koşullarında (soğuk hava şartlarında) kullanılmalıdır. Buzlu yol tutuş performansı yüksek lastikler, sert olmayan iklim koşullarında (ör. ıslak yol veya ılıman kış şartları) kullanmak özellikle kavrama, yol tutuşu ve aşınma performanslarında düşüşe yol açabilir.
Lastikleriniz döndükçe yol yüzeyine yakınlaşıp uzaklaşarak enerji kaybına neden olur. Enerji kaybının miktarı lastiğin yuvarlanma direnci ile doğru orantılıdır.
Düşük yuvarlanma direncine sahip lastiklerin enerji verimliliği en yüksek seviyedir. Bu, aracı hareket ettirmek için daha az güç ve dolayısıyla daha az yakıt ihtiyacı demektir.
Lastikler, aracın yakıt tüketiminde % 20- 30 oranında bir etkiye sahip olması nedeniyle enerji tasarrufu olan lastiklerin seçilmesi, doğrudan yakıt maliyetlerinin azaltır.
Yakıt verimliliği ve yol güvenliğini iyileştirmek için aşağıdaki faktörleri dikkate alın.